Skip to content

Zanik nerek związany z długotrwałym leczeniem indinawirem

4 tygodnie ago

685 words

Indinawir, inhibitor proteazy ludzkiego wirusa upośledzenia odporności (HIV), poprawia przeżycie u pacjentów zakażonych HIV. Chociaż kamica nerkowa i dysfunkcja nerek są związane z krótkotrwałym stosowaniem indynawiru, 1,2 nie odnotowano działań niepożądanych u pacjentów otrzymujących długoterminowe leczenie indynawirem. Opisujemy dwóch mężczyzn z hemofilią, u których rozwinęła się atrofia nerek podczas długotrwałego leczenia indynawirem.
Rycina 1. Rycina 1. Ultrasonogramy prawej nerki u pacjenta z hemofilią i zakażeniem wirusem HIV, który otrzymał indynawir. Chociaż wyniki ultrasonografii nerek były prawidłowe, z wyjątkiem zwiększonej echogeniczności w 20. tygodniu (Panel A), zanik zaznaczony, z wypaczonymi konturami nerki, był obecny w tygodniu 76 (Panel B).
Pierwszym pacjentem był 31-letni, zakażony wirusem HIV mężczyzna z hemofilią, który otrzymywał leczenie zalcytabiną (dideoksycytydyną, 2,25 mg na dobę) i indynawirem (2400 mg doustnie trzy razy na dobę). Poziom HIV HIV w osoczu spadł ze 100 000 do mniej niż 400 kopii na mililitr; liczba CD4 wzrosła z 15 do 221 komórek na milimetr sześcienny. Po rozpoczęciu indynawiru rozwinęła się przetrwała ropomocz, ale hodowla moczu była ujemna, a wydalanie białka było prawidłowe. Testy dla białka C-reaktywnego w surowicy pozostały słabo pozytywne po 12 tygodniu. Poziom kreatyniny w surowicy stopniowo wzrósł z 0,64 do 1,36 mg na decylitr w 76. tygodniu. Loxoprofen (120 mg na dzień) przepisano na ból stawów. Odczyty ultrasonograficzne były prawidłowe, z wyjątkiem zwiększonej echogeniczności w 20 tygodniu, ale w badaniu ultrasonograficznym w 76. tygodniu stwierdzono obustronny zanik nerki z wypukłymi konturami (Figura 1A i Figura 1B). Radioizotopowa renografia (z kwasem dimerkaptobursztynowym znakowanym technetem-99m) wykazała obecność zimnych miejsc w obu nerkach.
Drugim pacjentem był 23-letni mężczyzna z hemofilią i AIDS, którym podawano indynawir (2400 mg doustnie trzy razy na dobę) i didanozynę (dideoksyinozyna, 200 mg na dobę). Dawkę indynawiru zmniejszono do 1800 mg w 10 tygodniu z powodu krwiomoczu. Poziom HIV HIV w osoczu spadł z 10 000 do mniej niż 400 kopii na mililitr i był niewykrywalny w późniejszym czasie; liczba CD4 wzrosła z 29 do 404 komórek na milimetr sześcienny. Poziom kreatyniny w surowicy wzrastał stopniowo od 0,68 do 2,28 mg na decylitr podczas 92 tygodni leczenia indynawirem. Analiza moczu wykazała ropomocz, bez bakteriurii i białkomoczu. Testy na białko C-reaktywne pozostały słabo pozytywne po 4. tygodniu. Ultrasonografia wykazała prawidłową atrofię nerek. Scyntygrafia nefrologiczna i renografia wykazały liczne niejednolite defekty i stępioną fazę wydalniczą w obu nerkach.
Osiem tygodni po wprowadzeniu indynawiru przez nelfinawir u obu pacjentów stężenie kreatyniny w surowicy stało się prawidłowe, a rturia ustąpiła; jednak kształt i wielkość nerek pozostały niezmienione.
Pacjenci z AIDS są narażeni na zwiększone ryzyko zaburzeń czynności nerek związanych z nefropatią HIV, a także z działaniem nefrotoksycznym leków. Tashima i in. donieśli o wewnątrzpłytkowej krystalizacji indynawiru, z potencjalnym uszkodzeniem miąższu nerek.2 Te dwa przypadki uporczywego ropomoczu i atrofii nerek sugerują obecność przewlekłego zapalenia nerek, prawdopodobnie z powodu krystalicznego odmiedniczkowego zapalenia nerek . Inną możliwą przyczyną jest nierozpoznana niedrożność moczowodu przez kryształy indinawiru, prawdopodobnie z nałożoną infekcją Brak białkomoczu przemawia przeciwko udziałowi nefropatii związanej z HIV w uszkodzeniu nerek 3, chociaż niesteroidowe leki przeciwzapalne mogą zwiększać toksyczność nerkową innych czynników (działanie, które mogło występować w pierwszym przypadku). Nasze wyniki wskazują, że pacjenci otrzymujący długotrwale leczenie indynawirem powinni być uważnie monitorowani pod kątem działań niepożądanych nerek.
Hideji Hanabusa, MD
Hisamichi Tagami, MD
Ogikubo Hospital, Tokyo 167-8515, Japan
Hiroshi Hataya, MD
Szpital Dziecięcy, Tokio 204-0024, Japonia
3 Referencje1. Kopp JB, Miller KD, Mican JA, i in. Krystalury i nieprawidłowości w układzie moczowym związane z indynawirem. Ann Intern Med 1997; 127: 119-125
Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Tashima KT, Horowitz JD, Rosen S. Indinavir nephropathy. N Engl J Med 1997; 336: 138-140
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Rao TK. Kliniczne cechy nefropatii związanej z ludzkim wirusem upośledzenia odporności. Kidney Int Suppl 1991; 35: S13-S18
MedlineGoogle Scholar
(40)
[podobne: dronedaron, belimumab, chloramfenikol ]
[więcej w: oparzenia pierwsza pomoc, operacja kręgosłupa szyjnego, opiekun osoby starszej ]